dimecres, 2 de novembre del 2016

El soroll, una problemàtica invisible

Durant el tercer trimestre del curs anterior (15-16) els alumnes de l'optativa d'educació ambiental de 2n d'ESO van realitzar un estudi sobre els nivells de soroll que hi ha en diferents espais del nostre col·legi. Per porta-ho a terme van mesurar els dB amb una app anomenada Decibels 10th.
A cada grup de dues persones se'ls va assignar un espai (vestíbul, passadissos, pavelló, classes, menjador, pati...) i van mesurar durant 4 dies repartits en dues setmanes el soroll d'aquell espai. Van fer fins a sis mesures per lloc i dia. Les mesures es van fer a diferents hores del dia (entrada, sortida, hora de pati, hora de menjador...). També es van fer mesures en els 4 carrers que envolten el col·legi. Un cop recollides les dades es van introduir en un full de càlcul Excel per calcular les mitjanes i representar els resultats en gràfiques.
Val a dir que l’Agència Europea del Medi Ambient considera tolerables les àrees urbanes amb un nivell equivalent de soroll entre 55 i 65 dB(A), mentre que recomana evitar que augmentin les que tenen un nivell entre 65 i 75 dB(A) i reduir les que durant el dia sobrepassen els 75 dB(A).






Com es pot observar a les gràfiques, el nivell de soroll no acceptable es troba sobretot a l’entrada i sortida en dos dels carrers que envolten el col·legi, la sortida en el vestíbul, el canvi de classe en passadissos de 1r i 2n cicle, en el pati de primària i secundària  i en el menjador amb alumnes.
Estudis epidemiològics mostren prou evidències sobre la relació entre exposició a soroll ambiental i efectes adversos sobre la salut. La contaminació acústica és considerada no només una molèstia ambiental sinó també un problema de salut pública.
Els principals perills per a la salut identificats són el deteriorament del sistema auditiu, les alteracions a òrgans diferents al sistema auditiu, i els danys psicosocials.
Per tot això, seria important per la nostra salut reduir els nivells de soroll en alguns espais del col·legi, com per exemple el menjador o en els canvis de classe.

Alumnes d'Educació ambiental 2n ESO (curs 15-16)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada